Oplichters worden steeds slimmer. Daarom vinden wij het belangrijk om je op de hoogte te houden van nieuwe fraudevormen. Zo herken je ze beter en kun je zorgeloos bankieren. We willen je informeren over een nieuwe vorm van bankhelpdeskfraude. Oplichters komen zogenaamd namens de bank bij je thuis, bijvoorbeeld om je betaalpas op te halen. In dit artikel vertellen we hoe je deze vorm van fraude kunt herkennen.
Bankhelpdeskfraude is een vorm van fraude waarbij een oplichter je belt en zich voordoet als bankmedewerker. Ze kunnen zelfs het telefoonnummer dat in je scherm verschijnt, vervalsen. Zo lijkt het net of de bank je belt.
De zogenaamde helpdeskmedewerker meldt een dringend probleem. Dit probleem gaat vaak over verdachte transacties op je betaalrekening. Bijvoorbeeld dat mensen proberen om geld van je rekening over te maken naar Brazilië of Oekraïne.
Daarna overtuigt de ‘nepmedewerker’ je om geld over te boeken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’, of om beveiligingscodes te delen. Ben je je ervan bewust dat dit een truc is? Wij vragen je nooit om beveiligingscodes of geld over te maken. Kluisrekeningen bestaan niet.
Oplichters combineren verschillende fraudevormen. Een voorbeeld is de combinatie van bankhelpdeskfraude en babbeltrucs. Eerst word je met een smoes gebeld door een zogenaamde medewerker van ABN AMRO. De oplichter overtuigt je niet via de telefoon om geld over te boeken. Maar deze persoon zegt dat een 'collega’ bij je thuis komt om het probleem op te lossen. Zie je de overeenkomst met een babbeltruc? De oplichter probeert je over te halen iemand in je woning binnen te laten.
Normaal gesproken laat je natuurlijk niet zomaar vreemden binnen in je woning. Daarom noemt de oplichter tijdens het telefoongesprek vaak verschillende persoonlijke details, zoals je adres of je rekeninggegevens. Zo probeert hij je vertrouwen te winnen en je te overtuigen dat je echt een medewerker van ABN AMRO aan de lijn hebt. Gelukkig heeft de oplichter goed nieuws: ‘Een collega is in de buurt en kan bij je langskomen om het probleem op te lossen.’
Als de nepmedewerker bij je langskomt, vraagt deze naar je betaalpas en/of je beveiligingscodes. Of om direct in te loggen in Internet Bankieren of de ABN AMRO app en geld over te boeken. Ga hier niet op in. Niet via de telefoon, maar ook niet bij jou thuis. Normaal denk je hier zeker 2 keer over na. Maar je raakt in de war van het verzonnen verhaal van de oplichter. Als je het volgende goed onthoudt, geef je oplichters weinig kans.