Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Open een gezamenlijke bankrekening 

Via de ABN AMRO app 


   

  • Binnen 10 minuten aangevraagd
  • Betalen via Google Pay of Apple Pay
  • 1 rekening voor al jullie uitgaven

1. Download de ABN AMRO app

Download allebei de ABN AMRO app. Tik op 'Nieuwe betaalrekening openen' en kies 'Gezamenlijke rekening'. Eén persoon start de aanvraag. De andere begint pas bij stap 4.

De app hebben jullie nodig voor de identificatie. Jullie kunnen een gezamenlijke bankrekening aanvragen via de ABN AMRO app als jullie beiden:

 

  • Minimaal 18 jaar oud zijn
  • Een officieel Nederlands woonadres hebben
  • In Nederland belastingplichtig zijn

 

Goed om te weten: degene die als eerste de aanvraag start, wordt de naamgever van jullie gezamenlijke rekening.

2. Identificeer jezelf en maak een foto

Als hoofdaanvrager begin je door een foto te maken van je identiteitsbewijs. Daarna maak je een foto van jezelf. Zo controleren we of jij de persoon op het identiteitsbewijs bent.

 

Tips voor het maken van een foto van je ID-bewijs:

 

  • Zorg dat er geen glans is en gebruik geen flitser
  • Houd je ID-bewijs binnen het kader
  • Leg je ID-bewijs op een donkere achtergrond

3. Vul de gegevens van de medeaanvrager in

Zorg ervoor dat naam en geboortedatum van de medeaanvrager hetzelfde zijn als op het identiteitsbewijs. Als de naam niet precies klopt, moet je de aanvraag opnieuw doen.

4. Onderteken en nodig je medeaanvrager uit

Nadat je alle stappen doorlopen hebt, onderteken je de aanvraag in de app. Hierna zie je een QR-code. De medeaanvrager scant de QR-code met de ABN AMRO app en krijgt dan een uitnodiging om de aanvraag af te maken. 

 

Tip: stuur de uitnodigingslink meteen door naar je medeaanvrager, bijvoorbeeld via mail of WhatsApp. Zo raak je de link niet kwijt.

5. Medeaanvrager opent de uitnodiging in de app

De medeaanvrager opent de uitnodiging in de app door op 'Accepteren' te tikken. 

6. Medeaanvrager volgt het identificatieproces en maakt een foto van zichzelf

Nu is de medeaanvrager aan de beurt om zich te identificeren in de ABN AMRO app, en een foto te maken. Zo controleren we of jij de persoon op het identiteitsbewijs bent.

 

Tips voor het maken van een foto van je ID-bewijs:

 

  • Zorg dat er geen glans is en gebruik geen flitser
  • Houd je ID-bewijs binnen het kader
  • Leg je ID-bewijs op een donkere achtergrond

7. Jullie aanvraag is verstuurd!

Om jullie zo goed mogelijk van dienst te zijn, willen we jullie graag nog wat beter leren kennen. Daarom verzoeken we jullie beiden een aantal laatste vragen te beantwoorden via de app.

We controleren de gegevens en gaan aan de slag om jullie gezamenlijke rekening te openen. Binnen 4 uur krijgen jullie via sms en e-mail de status van jullie aanvraag te horen. Als jullie aanvraag is goedgekeurd, leggen we in dit bericht ook de vervolgstappen uit. Zo is jullie rekening straks helemaal klaar voor gebruik.

Jullie ontvangen de betaalpassen binnen 5 werkdagen. Zijn deze binnen? Dan vragen jullie makkelijk een spaarrekening, verzekering of creditcard aan.

Hulp nodig bij een rekening openen?

Wil je een rekening openen en heb je daar hulp bij nodig? We helpen je graag! Chat met chatbot Anna of neem contact met ons op via de klantenservice.

Chatbot Anna
Chat met chatbot Anna. Komt ze er niet uit? Dan neemt een medewerker het gesprek over. Start chat.

Klantenservice
Bekijk alle telefoonnummers en openingstijden . Houd rekening met een wachttijd.

Veelgestelde vragen

Jullie kunnen met onderstaande identiteitsbewijzen een rekening openen via de ABN AMRO app:

  • Nederlands identiteitsbewijs (identiteitskaart, rijbewijs of paspoort)
  • Europese identiteitskaart (met uitzondering van een identiteitskaart uit Denemarken, Griekenland, IJsland en Zwitserland)
  • Internationaal paspoort (met uitzondering van een paspoort uit de Verenigde Staten)
  • Verblijfsvergunning (type I, II, III, IV, V, EU/EER of EU/EER familielid)
Heb je een identiteitsbewijs uit de Verenigde Staten? Bel dan voor een afspraak.

Na het uploaden van je identiteitsbewijs vragen we om de gegevens te controleren. Je kunt je naam en geboortedatum dan nog aanpassen. Het kan gebeuren dat we je aanvraag afkeuren als de gegevens niet precies kloppen met wat er op je identiteitsbewijs staat. Start dan de aanvraag opnieuw.

De gegevens van de medeaanvrager kun je niet meer veranderen nadat de hoofdaanvrager ze heeft ingevuld. Kloppen de gegevens niet? Dan moet je de aanvraag opnieuw beginnen.

Net als alle andere banken zijn we wettelijk verplicht de identiteit van jou en de medeaanvrager te controleren. En om te controleren of jullie klant kunnen worden. Dit staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Zo gaan we witwassen of financiering van terrorisme tegen.

Als je een foto maakt van een internationale identiteitskaart of rijbewijs, herkent de app deze niet als een identiteitsbewijs. Probeer het eens met je paspoort. Lukt het ook niet om een foto te maken van je paspoort met bovenstaande tips? Dan helpen we je graag telefonisch verder. Je kunt ons altijd bellen.

Ook als je geen mobiele telefoon hebt, kun je een gezamenlijke rekening aanvragen. Ga naar samen een rekening openen zonder smartphone en volg de stappen in het scherm. Tijdens je aanvraag kun je invullen dat je geen smartphone hebt.

  • Ben je al klant? Dan vind je de uitnodigingscode terug in je bankmail.
  • Ben je nog geen klant? Dan moet je de aanvraag opnieuw doen.