De compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente is afgerond. Klanten die in aanmerking komen voor compensatie hebben van ons een Persoonlijk Aanbod ontvangen of zijn inmiddels gecompenseerd. Heeft u nog vragen over de compensatieregeling? Lees er meer over op deze pagina.
Laatst bijgewerkt op 2 januari 2025
De compensatieregeling is inmiddels afgerond. Lees hieronder de laatste ontwikkelingen:
Komt u in aanmerking voor compensatie? Dan heeft u inmiddels een Persoonlijk Aanbod van ons gehad via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of via een brief.
Heeft u van ons een Persoonlijke Aanbod ontvangen? En heeft u een vraag over het accepteren of afwijzen van dit compensatieaanbod? Bekijk hieronder de video.
U heeft een brief ontvangen met uw Persoonlijk Aanbod.
Komt u in aanmerking voor compensatie? Dan heeft u inmiddels een Persoonlijk Aanbod van ons gehad via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of via een brief.
Heeft u van ons een Persoonlijke Aanbod ontvangen? En heeft u een vraag over het accepteren of afwijzen van dit compensatieaanbod? Bekijk hieronder de video.
U heeft een brief ontvangen met uw Persoonlijk Aanbod.
Het verschil van wat u heeft betaald en had moeten betalen, hebben we maand voor maand bij elkaar opgeteld. Was dit € 50 of meer? Dan hebben we u een Persoonlijk Aanbod gestuurd.
Zodra we uw aanvullende informatie hebben ontvangen, gaan we voor u aan de slag. De verwerking van het compensatiebedrag is ingewikkeld en kost tijd, want die is voor elke klant uniek. Bovendien gaat het om een grote hoeveelheid klanten, die we niet allemaal tegelijk kunnen behandelen.
De actuele verwerkingstijd is 2 tot 4 weken.
Nadat u vanuit ons bevestiging van acceptatie heeft ontvangen wordt het compensatiebedrag vanaf € 50 binnen maximaal 7 weken als volgt uitbetaald:
Bent u klant bij ABN AMRO, komt u in aanmerking voor compensatie en heeft u Internet Bankieren?
Nadat u vanuit ons bevestiging van acceptatie heeft ontvangen wordt het compensatiebedrag vanaf € 50 binnen maximaal 7 weken als volgt uitbetaald:
Ben u klant bij ABN AMRO, komt u in aanmerking voor compensatie en heeft u geen Internet Bankieren?
U ontvangt dan een brief met daarin ons aanbod voor compensatie. U hoeft dus zelf geen contact met ons op te nemen. Ook als u klant bent, maar uw doorlopend krediet al heeft afgelost, hoeft u zelf geen contact met ons op te nemen.
Het aanbod kunt u ondertekenen en naar ons terugsturen. Daarna wordt het compensatiebedrag vanaf € 50 als volgt uitbetaald:
Op dit moment kunt u nog nergens zien hoe hoog uw compensatiebedrag wordt. Bent u klant bij ABN AMRO en komt u in aanmerking voor compensatie? U ontvangt dan een bericht via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of een brief. U hoeft dus zelf geen contact met ons op te nemen. Ook als u klant bent, maar uw doorlopend krediet al heeft afgelost, hoeft u zelf geen contact met ons op te nemen.
Klanten die in aanmerking komen voor compensatie hebben inmiddels bericht van ons gehad. Bent u klant, heeft u nog geen bericht gehad en denkt u wel in aanmerking te komen voor compensatie? Neem dan contact met ons op.
Bent u klant bij ons geweest, heeft u zich niet aangemeld voor de compensatieregeling en denkt u in aanmerking te komen voor compensatie? Neem dan contact met ons op.
De compensatieregeling geldt voor particuliere (oud-)klanten van ABN AMRO die vanaf 2001 een doorlopend krediet met een variabele rente hadden of op dit moment nog hebben én die te veel rente hebben betaald. In totaal gaat het hier om 15% van de (oud-)klanten die vanaf 2001 de volgende producten hebben (gehad):
Producten van ABN AMRO waarvoor de compensatieregeling niet geldt, zijn alle zakelijke producten en overige particuliere producten zoals onder andere Rood Staan, een Persoonlijke Lening, alle hypotheken en producten die zijn gekoppeld aan een referentierente (zoals Euribor, Libor, AAEBR).
Dat zijn de volgende producten:
Samen met de Consumentenbond hebben we een regeling vastgesteld. De regeling is dat klanten die vanaf 2001 een doorlopend krediet hadden en klanten met een doorlopend krediet dat na 2001 is afgesloten, in aanmerking komen voor compensatie van te veel in rekening gebrachte rente. Verder is voor de compensatieregeling afgesproken dat ABN AMRO:
Het Klachteninstituut voor de Financiële Dienstverlening (Kifid) oordeelde eerder dat diverse banken, waaronder ABN AMRO, bij de berekening van de variabele rente de marktrente onvoldoende hebben gevolgd. Naar aanleiding van deze uitspraak, heeft de Consumentenbond ons uitgenodigd om gezamenlijk tot een oplossing te komen. We hebben vastgesteld dat bij een deel van de klanten de marktrente niet steeds goed gevolgd is. Deze klanten hebben wij een compensatieregeling aangeboden. De inhoud van die compensatieregeling hebben wij afgesproken met de Consumentenbond. Het is voor ABN AMRO erg belangrijk geweest om samen met de Consumentenbond tot een goede en uitvoerbare compensatieregeling te komen.
Op dit moment kunt u nog nergens zien hoe hoog uw compensatiebedrag wordt. Bent u klant bij ABN AMRO en komt u in aanmerking voor compensatie? U ontvangt dan een bericht via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of een brief. U hoeft dus zelf geen contact met ons op te nemen. Ook als u klant bent, maar uw doorlopend krediet al heeft afgelost, hoeft u zelf geen contact met ons op te nemen. We benaderen alle klanten met een Flexibel Krediet vanaf 2022. Voor Flexibel Hypotheek Krediet hebben we op 19 april 2023 de uitkomst ontvangen van de procedure bij het Kifid. In het najaar van 2023 starten we met compenseren. Voor Privélimiet Plus en Studentenlimiet willen we beginnen met compenseren in 2023.
Het is van belang dat u het Persoonlijk Aanbod goed doorneemt. Hoe u het Persoonlijk Aanbod kunt accepteren, staat precies beschreven op het voorblad met ‘Instructie en checklist’.
Wilt u het aanbod niet accepteren? Dan hoeft u niets te doen.
Bekijk de video hieronder om te zien hoe u uw Persoonlijk Aanbod accepteert, ondertekent en aan ons terugstuurt.
Dat doen we zodat we uw identiteit kunnen controleren. We willen zeker weten dat u het Persoonlijk Aanbod zelf heeft ondertekend. Heeft u het krediet niet alleen afgesloten? Dan vragen we ook van uw medecontractant(en) een kopie van een geldige legitimatie. Uiteraard gaan wij vertrouwelijk met uw gegevens om.
Goed om te weten:
Heeft u het Persoonlijk Aanbod geaccepteerd? Dan heeft u tot 14 dagen na de datum van ondertekening om hierop terug te komen (herroepingsrecht). U hoeft hier geen reden voor op te geven en er zijn geen kosten. U kunt hiervoor contact met ons opnemen. U ontvangt een bevestiging zodra uw verzoek verwerkt is.