
Enkel samenwerking gaat transitie binnenvaart versnellen
Een inniger samenwerking van alle betrokken partijen is nodig, zeker in deze onzekere tijden.’ ABN AMRO pleit voor meer daadkracht tussen de bevrachters, verladers, schippers, financiers en overheid. Pas dan werkt het ecosysteem om de binnenvaart toekomstbestendig te maken.’
‘Wij bieden voornamelijk zekerheid en betrouwbaarheid met onze financiering’, zegt Ard-Jan Vergunst. Daarbij benadrukken hij en zijn collega Bart Banning dat zij willen bouwen aan een wereld die ook vanuit logistiek oogpunt toekomstbestendig is.
Banning: ‘En dan is het belangrijk dat we heel goed van onze klanten horen hoe zij op dit thema in de wedstrijd zitten.’
“Investeringen in de binnenvaart hebben immer een lange termijn karakter.”

Ard Vergunst
Business Banker Binnenvaart bij ABN AMRO
Binnenvaart investeert vanuit lange termijn focus
De bank wil belangen van toekomstige generaties zwaarder laten meewegen in de besluitvorming. Dat doel omschrijft ABN Amro in het Engels als ‘Banking for better, for generations te come’. Dat sluit prima aan bij de binnenvaart waar het vaak over investeringen van tientallen jaren gaat. Vergunst: ‘En dat betekent dan ook dat je met het bankieren niet alleen kijkt naar de dag van vandaag, maar eigenlijk altijd de blik vooruit zet voor over een langere periode.’
Banning is Sectorexpert Transport en Logistiek bij de bank. ‘Van mij wordt verwacht dat ik de ontwikkelingen en trends in onder meer de sector binnenvaart weet te duiden.’ Vergunst is Business Banker Binnenvaart bij ABN Amro en heeft dagelijks contact met klanten in die sector.
Welke motorisering is passend?
In de binnenvaart hebben verreweg de meeste ondernemers maar één schip. De financiering is langdurig en moet passend zijn. Vergunst: ‘De scheepseigenaar wil voornamelijk zekerheid en betrouwbaarheid en dan is het moeilijker om te gaan pionieren met een nieuwe techniek. Maar we zien dat de binnenvaart nieuwe aandrijvingen inzet. Als je een nieuw schip laat bouwen, kun je natuurlijk maar één keer een keuze maken. Ga ik dat schip bouwen met een Stage V- dieselmotor, met HVO bijmenging? Of kies ik voor een hybride aandrijving, zodat ik de keuze heb de motorisering in de toekomst aan te passen? Of ga ik nu al de stap maken naar een volledig zero-emissie schip? Over die afweging gaan wij met die klant in gesprek.’
Banning: ‘De technologische ontwikkeling is de afgelopen jaren zo hard gegaan dat er varianten zijn waarvan de ene al echt bewezen is, maar de ander nog niet. Zolang dat zo is zullen we blijven zien dat nieuwe motoren met een modulair systeem vaak gekozen worden.’
“Op middellange termijn is er sprake van stijgende vervoersvolumes.”

Bart Banning
Sector Banker Transport & Logistiek
Onzekere wereld met kansen
Er komt steeds meer af op de binnenvaartschipper, maar het perspectief op de toekomst lijkt gunstig, zeggen Vergunst en Banning. Vergunst: ‘Duurzaamheid is maar één thema. We hebben te maken met vervoersstromen in de wereld die aan het veranderen zijn, onder meer door de Amerikaanse importtarieven. We zien lagere waterstanden in de Rijn, personeelskosten zijn enorm gestegen. Zo speelt er van alles en dat vraagt veel van zo’n binnenvaartondernemer.’
Banning: ‘Maar als je op de middellange termijn kijkt, is iedereen wel positief over de stijgende volumes in het goederenvervoer. De Rotterdamse haven bijvoorbeeld zegt dat ze tussen nu en 2035 ongeveer 50% extra containers gaan afhandelen, zo’n 8 miljoen TEU. Een groot gedeelte daarvan gaat, zo is de wens, via de binnenvaart die wel nog ruimte heeft in tegenstelling tot het wegvervoer.’
“De binnenvaart heeft een doordacht labelsysteem nodig.”

Bart Banning
Sector Banker Transport & Logistiek
Logistiek ecosysteem draait om samenwerking
Samenwerking is de sleutel om sneller tot succesvolle verbeteringen te komen. Banning: ‘Wij noemen dat het logistieke ecosysteem rondom de binnenvaart. Dat zijn alle betrokkenen die baat hebben bij een gezonde binnenvaartsector. De schippers zijn erbij gebaat dat de opdrachtgevers zo veel mogelijk via de binnenvaart gaan doen en de opdrachtgevers zijn erbij gebaat dat de schippers de goederen efficiënt en schoon vervoeren. Daarbij zijn ook de bevrachters, de politiek en de financiële sector betrokken. Als het ecosysteem innig gaat samenwerken, wordt de potentie benut.’
Banning: ‘Een voorbeeld van het ecosysteem is om gezamenlijk het bestaande emissielabelsysteem verder te activeren. Het Nederlands emissiesysteem kan het voorbeeld zijn voor het emissiesysteem op Europees niveau. Een doordacht labelsysteem geeft inzicht in de wijze waarop de binnenvaartsector de logistiek uitvoert richting verladers, verzekeraars, banken en ook havenbedrijven, leidend tot financiële voordelen die het businessmodel ten goede komen.’ Vergunst: ‘Iedereen draagt zijn eigen verantwoordelijkheid, én heeft een bijdrage in dat ecosysteem.’
Dit interview is geschreven door Helmuth de Hoogh van ProMedia Group afgegeven in het kader van de special rondom het Scheepsmotorenevent van Schuttevaer.
Lees verder in de transport- en logistieksector
Na een lastig jaar, waarin de internationale handel afnam door een snelle afbouw van overtollige voorraden, heeft de transportsector een voorzichtig herstel ingezet. Begin 2024 stegen zowel in de containervaart als in de luchtvaart de goederenvolumes. Dankzij de aantrekkende economische groei kan de sector verder herstellen. Het herstel wordt echter geremd door een lagere vraag naar bouwmaterialen. Intussen krijgt het wegvervoer de komende jaren te maken met een stapeling van milieuregels.
