Oegema Transport bouwt eigen openbaar laadplein

Oegema Transport uit Dedemsvaart bouwt als een van de eerste bedrijven in Nederland aan een eigen laadplein met snelladers voor elektrische trucks. Van netcongestie heeft de logistieke dienstverlener nu nog geen last. Toch komen er dit najaar al twee batterijcontainers om de komende jaren snel te kunnen blijven groeien.
Oegema Transport heeft miljoenen geïnvesteerd om voor meerdere opdrachtgevers emissievrij transport te verzorgen in het noordoosten van Nederland. Het familiebedrijf, dat is opgericht in 1919, beschikt over ruim 300 eigen trucks, waarvan 11 volledig elektrische trucks. “Het gaat sneller dan ik had verwacht”, vertelt wagenparkbeheerder Erwin Jacobs.
Waarom is het nodig te investeren in elektrische trucks en een laadplein?
“Eigenlijk kwam het onderwerp al ter sprake toen ik hier solliciteerde, veertien jaar geleden. Halverwege het sollicitatiegesprek zei de financieel directeur: ‘Oh ja, we willen trouwens ook dat je open staat voor alternatieve aandrijving, want ooit is de olie op.’ Het terugdringen van CO2-uitstoot blijkt uiteindelijk belangrijker, maar het is duidelijk dat Oegema een sterke drijfveer heeft om toekomstgericht te ondernemen en het familiebedrijf te behouden voor volgende generatie, die inmiddels in de personen van zoons Sytse en Ynze in het bedrijf vertegenwoordigd is. We hebben geëxperimenteerd met biogebaseerde brandstof, maar de techniek was nog niet volwassen. Ook hebben we heel lang gedacht aan waterstof. Nog tijdens het feest ter ere van het honderdjarige jubileum van de onderneming, in 2019, vertelden we onze gasten dat waterstof de toekomst zou worden. We hebben de daken van drie warehouses bedekt met in totaal 13.500 zonnepanelen, om in de toekomst zelf waterstof te kunnen maken. We waren dan ook al vroeg betrokken bij een testproject rond waterstofvrachtwagens.
Pas in 2020 besefte ik dat ook elektrische trucks toekomst hebben, na een testrit in een elektrische Volvo-truck. Volvo liet me in Zweden rondrijden met een elektrische bakwagen. Ik reed over een circuit, door de bergen, door de bossen. Tot mijn verbazing bleef-ie maar rijden, de batterij liep niet meteen leeg. En ik reed niet zonder lading hè, de bakwagen zat vol met grind! Ook legde de wagenparkbeheerder van de gemeente Rotterdam mij uit dat bij de conversie van stroom naar waterstof veel energie verloren gaat, en bij het er weer stroom van maken ook. Kort na de testrit kregen we de kans een van de eerste elektrische Volvo-trucks te kopen. In diezelfde periode wilden twee van onze opdrachtgevers dat we emissievrij transport zouden verzorgen. Dat alles heeft het besluit om de eerste elektrische truck aan te schaffen in een hogere versnelling gebracht.”
Welke belemmeringen kwam u tegen?
“Voor onze eerste truck hadden we een snellader nodig. Ik had de specificaties van de truck naar een installatiebedrijf gestuurd, dat op ons terrein een laadpaal installeerde. Maar toen we de truck wilden opladen, gebeurde er niets. Laadvermogen, laadprotocollen, we dachten dat we alles goed hadden uitgezocht, maar er was kennelijk toch iets mis gegaan. We hebben snel een andere laadpaal aangeschaft, die wél werkte. Gelukkig was de installateur van de eerste laadpaal sportief en kregen we de volledige 30.000 euro terug.
Ik was al jaren betrokken bij verschillende pilots en praatclubs. Even netwerken kost je zo de hele middag, maar we hebben veel waardevolle kennis en contacten opgedaan. Zo kwam ik via een van die praatclubs in contact met de Gelders-Overijsselse Regionale Aanpak Laadinfrastructuur (GO-RAL). GO-RAL zei: ‘Denk eens vijftien of twintig jaar vooruit. Neem aan dat het bereik van elektrische trucks elk jaar met zo’n 10 procent toeneemt. Hoeveel elektrische trucks schaf je dan in de loop der jaren aan? En hoeveel stroom is er nodig om die allemaal op te laden?’ Zover had ik nog nooit vooruit gedacht. Ik heb een dag of vier zitten rekenen in Excel en kwam er achter dat we over enkele jaren een zwaardere aansluiting nodig hebben. Via een installateur kwam ik in contact met netbeheerder Enexis. Ik heb mijn prognose met Enexis besproken en alvast een zwaardere aansluiting aangevraagd. Enexis nam serieus de tijd voor overleg, ik vermoed ook omdat we al bij zo veel pilots betrokken waren.
Afgezien van de zwaardere aansluiting investeren we ook in batterijcontainers, die dit najaar worden geplaatst. We willen namelijk onze eigen zonne-energie gebruiken om onze trucks op te laden. Die twee containers zijn niet voldoende om alle zonne-energie op te slaan en het helpt dan niet dat overdag veel energie wordt opgewekt en de trucks vooral ’s nachts laden. We stellen daarom ons laadplein ook open voor ondernemers in de regio, die dan overdag kunnen komen laden. Het eerste transportbedrijf dat hier wil komen laden heeft zich al gemeld.

Sytse en Ynze Oegema
Daarnaast worden we met een van de batterijcontainers actief op de energiemarkt. Eneco gaat met onze batterij handelen op de onbalansmarkt, in elk geval de eerste drie jaar. Zo kunnen we de terugverdientijd van de investering in de beide containers verkorten tot naar schatting zeven jaar. Het aantal elektrische trucks in ons wagenpark groeit overigens sneller dan ik een paar jaar geleden had verwacht. Gelukkig zijn we daar klaar voor, dankzij ons eigen laadplein met transformatorhuisje en eigen middenspanningsnet, de zonnepanelen en de batterijen. Bij elkaar een forse investering.”
Wat adviseert u andere bedrijven die stappen willen zetten in de energietransitie?
Lees meer verhalen van ondernemers in de transport- en logistieksector
Overweegt u een eigen onderneming, staat u aan de rand van het opstartproces of wilt u eens een kijkje nemen in de keuken van een ander? Duik in onze ondernemersverhalen uit de sector Transport en Logistiek en haal inspiratie en tips uit de ervaringen die ondernemers delen.
Meer ondernemersverhalen in de sector Transport en Logistiek