Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Vrouw scant haar ID

Je identiteitsbewijs aanleveren

Veilig via de ABN AMRO app of Internet Bankieren

Heb je bericht ontvangen om je identiteitsbewijs (ID) aan te leveren? Doe dit dan meteen via de app of Internet Bankieren. Daarna controleren we of jouw gegevens overeenkomen met wat bij ons bekend is. We leggen je graag uit wat je moet doen. En hoe je makkelijk, veilig en snel je je ID aanlevert.

Zo lever je je ID aan

Volg deze 5 stappen om je te identificeren:
  1. Log in in onze app of Internet Bankieren.
  2. Pak je ID.
  3. Scan je ID.
  4. Maak een foto van jezelf (selfie).
  5. Klaar!
 
Bekijk de stappen ook in de video hiernaast.

Veilig je identiteitsbewijs aanleveren

Veilig bankieren is belangrijk. Jouw persoonsgegevens zijn dat ook. Daarom kun je je identiteitsbewijs (ID) alleen aanleveren in de ABN AMRO app en in Internet Bankieren. Deze verbindingen zijn beveiligd. Hier kun je jouw gegevens veilig aanleveren, controleren, wijzigen en bevestigen.

Tips om je ID goed aan te leveren

Telefoon (mobiel) en tablet

Gebruik de laatste versie van de app

Ga hiervoor naar de App Store (Apple) of Play Store (Android).

Maak de cameralens schoon

Maak de lens van de camera van je telefoon of tablet schoon. Doe dit voordat je de foto maakt.

Zorg voor een goede internetverbinding

Geen goede wifiverbinding? Probeer het via je mobiele dataverbinding (4G of 5G).

ID scannen

Een geldig ID is een:

  • Paspoort (Nederlands of internationaal) 
  • Identiteitskaart (Nederlands of Europees) 
  • Rijbewijs (Nederlands)
  • Verblijfsvergunning (Nederlands)

Leg je ID op een lichte ondergrond

Zo zijn de gegevens op jouw identiteitsbewijs goed te zien.

Scannen lukt niet

Probeer het met een ander identiteitsbewijs. Misschien lukt het dan wel. 

Geen smartphone of tablet?

Geen probleem. Gebruik dan de telefoon of tablet van iemand die je vertrouwt. Is het gelukt om op deze manier je ID aan te leveren? Verwijder dan de scan of selfie van dat apparaat.

Selfie maken

Maak een selfie zonder bril

Draag je een bril? Zet deze af als je een selfie maakt.

Zorg voor een lichte ruimte

Ga bijvoorbeeld bij een raam staan, zodat het licht op je gezicht valt.

Zorg voor een rustige achtergrond

Met een rustige achtergrond richt de camera zich het meest op je gezicht. En het zorgt ervoor dat je selfie duidelijker en scherper wordt.

Tips om je ID goed aan te leveren

Telefoon (mobiel) en tablet

Gebruik de laatste versie van de app

Ga hiervoor naar de App Store (Apple) of Play Store (Android).

Maak de cameralens schoon

Maak de lens van de camera van je telefoon of tablet schoon. Doe dit voordat je de foto maakt.

Zorg voor een goede internetverbinding

Geen goede wifiverbinding? Probeer het via je mobiele dataverbinding (4G of 5G).

ID scannen

Een geldig ID is een:

  • Paspoort (Nederlands of internationaal) 
  • Identiteitskaart (Nederlands of Europees) 
  • Rijbewijs (Nederlands)
  • Verblijfsvergunning (Nederlands)

Leg je ID op een lichte ondergrond

Zo zijn de gegevens op jouw identiteitsbewijs goed te zien.

Scannen lukt niet

Probeer het met een ander identiteitsbewijs. Misschien lukt het dan wel. 

Geen smartphone of tablet?

Geen probleem. Gebruik dan de telefoon of tablet van iemand die je vertrouwt. Is het gelukt om op deze manier je ID aan te leveren? Verwijder dan de scan of selfie van dat apparaat.

Selfie maken

Maak een selfie zonder bril

Draag je een bril? Zet deze af als je een selfie maakt.

Zorg voor een lichte ruimte

Ga bijvoorbeeld bij een raam staan, zodat het licht op je gezicht valt.

Zorg voor een rustige achtergrond

Met een rustige achtergrond richt de camera zich het meest op je gezicht. En het zorgt ervoor dat je selfie duidelijker en scherper wordt.

Waarom identiteitsbewijs aanleveren?

Zo controleren we of je ID overeenkomt met de gegevens die bij ons bekend zijn. Dat zijn we verplicht volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Na deze controle weten we of we ook echt met jou zakendoen. Wel zo veilig.  

Lees meer over het controleren van persoonsgegevens.

Of bekijk meer informatie over de Wwft op de website van de Rijksoverheid. 

Veelgestelde vragen over veiligheid

Veilig bankieren is belangrijk. Dus doen we er alles aan om jouw gegevens veilig op te slaan. Wij vragen nooit naar je gebruikersnaam, wachtwoord of pincode. Als we vragen om je ID aan te leveren, doe je dat altijd in onze app of Internet Bankieren. Deze verbindingen zijn namelijk beveiligd. Hier kun je jouw gegevens veilig aanleveren, controleren, wijzigen en bevestigen.  

Meer weten over veilig bankieren? Ga dan naar: 

Je persoonsgegevens bevatten privacygevoelige informatie. Wij vragen nooit naar je gebruikersnaam, wachtwoord of pincode. Ontvang je van ons een e-mail waarin we je vragen om iets te doen in de app of Internet Bankieren? Dan moet je altijd zelf eerst inloggen. Dan pas kom je in de app of Internet Bankieren terecht. Dit zijn beveiligde verbindingen, waardoor je jouw gegevens veilig kunt aanleveren, controleren, wijzigen en bevestigen.

Veelgestelde vragen over identiteitsbewijs aanleveren

Dat is geen probleem. Gebruik dan de telefoon of tablet van een familielid of vriend(in) die je vertrouwt. We raden aan om daarna de gegevens van de telefoon of tablet te verwijderen.

Het is belangrijk dat je de stappen voor het scannen van je ID goed opvolgt. Kijk voor meer informatie ook hierboven bij Tips om je ID goed aan te leveren.

Een selfie is een foto van jezelf. Houd de telefoon of tablet op ooghoogte en kijk recht in de camera. Zo maak je een goede selfie:

  • Draag je een bril? Zet deze dan af als je de selfie maakt.
  • Zorg ervoor dat het licht op je gezicht valt.
  • Zorg voor een rustige achtergrond.
De selfie vergelijken we met de foto die op je ID staat. Is dit dezelfde persoon? Dan weten we zeker dat we met jou zakendoen.

Er kunnen 2 dingen aan de hand zijn: 

  1. Je hebt je ID aangeleverd, maar je krijgt berichten om dit opnieuw te doen.
    Dan is er iets mis gegaan. Misschien is je ID afgekeurd. Bijvoorbeeld als je selfie of scan van je ID onscherp is. In die gevallen ontvang je bericht in de ABN AMRO app en Internet Bankieren. Daarin vragen we om je ID nog een keer aan te leveren. 
  2. Je hebt je ID aangeleverd. Toch krijg je berichten te zien waarin we je vragen dit te doen. Dit zijn geen berichten waarin we je vragen om dit opnieuw te doen.
    Neem dan even contact met ons op.

De QR-code scan je met de camera van je telefoon of tablet. Lukt dat niet? Download dan een QR-scanner in de Apple App Store of Google Play Store. Scan daarna je ID met de QR-scanner app. 

Veelgestelde vragen over gegevensverwerking

Jouw persoonsgegevens slaan we veilig op in onze administratie. Daarbij houden we ons aan de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Over je ID plaatsen we een watermerk. En je gegevens gebruiken we alleen om je te identificeren. Wil je niet langer klant bij ons zijn? Dan bewaren we je scan tot 7 jaar na je vertrek. Meer weten over bewaartermijnen en hoe we omgaan met jouw gegevens? Bekijk dan onze privacyverklaring. 

Heb je je ID aangeleverd? Dan ontvang je een bevestiging. Wij controleren je ID op een later moment. Is het aanleveren van je ID niet goed gegaan? Dan ontvang je vanzelf bericht om je ID nog een keer aan te leveren.

Ja, je krijgt een bevestiging in de ABN AMRO app en Internet Bankieren. En is je e-mailadres bij ons bekend? Dan ontvang je hierover ook een e-mail.

Ja, dat mag. Het is belangrijk dat alle gegevens op je ID zichtbaar zijn. Dat geldt ook voor je burgerservicenummer (BSN) en pasfoto. 

  • Jouw BSN hebben we nodig, omdat we rekeninginformatie met de Belastingdienst moeten delen. Dat is voor je belastingaangifte.  
  • De pasfoto op je ID vergelijken we met de foto die je van jezelf heeft gemaakt (selfie). Zo kunnen we misbruik van jouw persoonsgegevens voorkomen. En weten we zeker dat we met jou zakendoen. 

We nemen alleen kleine aanpassingen over, zoals bijvoorbeeld een spelfout in je achternaam. Zijn de wijzigingen in je persoonsgegevens groter? Lees hoe u wijzigingen in uw naam of geslacht aan ons doorgeeft.

Scan de code en bel ons direct vanuit de app

Scan de code en bel ons direct

Wist je dat je ons ook via de app kunt bellen? We weten dan meteen dat jij het bent én waarover je een vraag hebt. Daardoor kunnen we u veilig en snel helpen. En je hoeft geen telefoonnummer in te toetsen. Proberen?  en volg de stappen.
 
Of je gaat direct voor hulp naar onze  Servicedesk Persoonsgegevens . We helpen je graag.