Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Restaurants gooien minder eten weg door image recognition

Podcast De Innovatiegolf

Van productie tot consumptie wordt ongeveer een kwart van het eten in Nederland weggegooid. De ondernemer in deze aflevering helpt horecaondernemers hun voedselafval radicaal terug te dringen met een slimme monitor die voedingsmiddelen kan herkennen voor ze de prullenbak in gaan.

 

Beluister de podcast met Richard Beks van Orbisk

Klik op de afspeelknop om de podcastaflevering 'Restaurants gooien minder eten weg door image recognition' te beluisteren.

Orbi scant voedselafval om verspilling tegen te gaan

De horeca is verantwoordelijk voor zo’n 16 procent van de totale voedselverspilling, een percentage dat impactonderneming Orbisk met zijn oplossing flink naar beneden hoopt te krijgen. Medeoprichter Richard Beks gelooft dat dit begint met inzicht. Orbi, de slimme monitor die het bedrijf ontwikkelde, scant voedselafval en geeft in een rapportage weer hoeveel kilo van welk product er in de afvalbak eindigt. Met die kennis kunnen professionele keukens hun inkoop bijstellen.

In het kort

  • De Nederlandse horeca verliest jaarlijks 647 miljoen euro door voedselverspilling.
  • Impactonderneming Orbisk ontwikkelde een beeldherkenningssysteem dat meet hoeveel er van een bepaald product wordt weggegooid.
  • Het bedrijf helpt keukens daarnaast de verwachte consumptie te voorspellen, zodat de inkoop daarop kan worden aangepast.
  • Dit levert niet alleen duurzaamheidsvoordeel op, maar levert horecaondernemingen ook hogere marges op.
  • In fastfoodketens wordt al een hoop geoptimaliseerd met behulp van technologie, maar ook in andere horecasegmenten worden innovaties langzaamaan omarmd.

Artificial intelligence trainen met praktijkvoorbeelden

Kunstmatige intelligentie, specifiek ‘image recognition’, speelt een sleutelrol in de oplossing van Orbisk. Het trainen van het AI-model dat voedselafval in allerlei verschijningsvormen moet herkennen, had echter wel wat voeten in de aarde. Bestaande datasets bestonden vooral uit perfect opgemaakte borden eten, of volledige stukken groente en fruit – en dat is meestal niet hoe de restjes van een bord of volledig buffet eruitzien. Er was dus nog een grote hoeveelheid beeldmateriaal uit de praktijk en een hoop menselijke feedback nodig voordat de AI-technologie geschikt was voor zijn beoogde doel.

Net zo normaal als een oven

Professionele keukens maken steeds vaker gebruik van AI-oplossingen, bijvoorbeeld algoritmes die de benodigde hoeveelheid voorraad van een bepaald voedingswaar kunnen voorspellen. Beks is echter niet bang voor een toekomst waarin betere voorspellingen de Orbi uiteindelijk overbodig maken. “We zijn een impactbedrijf. Als we niet meer nodig zijn, dan gaan we iets anders doen.” Voorlopig is Orbisk echter druk met het verder uitbouwen van zijn klantenbestand en het slim integreren van de oplossing in bestaande IT-systemen van horecabedrijven. “Onze oplossing moet uiteindelijk net zo normaal worden als de aanschaf van een oven, omdat het nodig is voor de operatie van een keuken.”

In deze aflevering vertelt Beks over het bewustwordingsproces rond voedselverspilling, onderscheidend handelen van concurrentie, en het toekomstperspectief van zijn onderneming. Stef Driessen, sector banker Leisure, deelt in deze aflevering zijn ervaringen met horecaondernemers en vertelt hoe een vermindering van voedselafval ook de marges van deze bedrijven ten goede kunnen komen.

 

Maak kennis met de gastspreker: Richard Beks

Binnen Orbisk is Richard Beks verantwoordelijk voor de commercie, operatie en financiën. Voordat hij aan boord kwam bij de scale-up werkte Beks in diverse managementfuncties bij Albert Heijn en Randstad. Voor zichzelf beginnen was een langgekoesterde wens, en inmiddels is hij sinds 2019 een van de founders van Orbisk. Beks wil de nieuwste technieken voor iedereen toegankelijk en bruikbaar maken en deze inzetten om de wereld tot een betere plek te maken.

Richard Beks, Chief Commercial Officer (CCO) bij Orbisk

Eten is nu een wegwerpartikel. Dat moet veranderen.

 

Podcast 'De Innovatiegolf'

Nederland is een tech- en ondernemersland. In de podcast ‘De Innovatiegolf’ komen ondernemers aan het woord die op een specifieke innovatiegolf zijn gesprongen. Waar leidt deze golf naartoe en wat betekenen de onderliggende technologische ontwikkelingen voor mens, maatschappij en planeet? En wat kunnen andere ondernemers doen om op diezelfde innovatiegolf mee te surfen? Ontdek het in de podcast ‘De Innovatiegolf’.

Verhuisdoos wordt uitgepakt in een nieuw kantoor.

Voor de groeiende ondernemer

Als bevlogen ondernemer wil je niets liever dan de onderneming te laten bloeien. Wij kunnen je hierbij helpen met advies en tips zodat jij je volledig kunt richten op de groei van het bedrijf.

Meld je aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends