Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

ABN AMRO

Uw UBO-verklaring aanleveren

via Internet Bankieren Zakelijk

UBO-verklaring aanleveren?

Geen verzoek van ons ontvangen? Dan kunt u dit (nog) niet doen.
  • Pak uw zakelijke betaalpas
  • Log in bij Internet Bankieren Zakelijk
  • Controleer uw UBO-gegevens
Op deze pagina vindt u meer informatie over UBO’s en de UBO-verklaring. Heeft u een verzoek van ons ontvangen om uw UBO-verklaring aan te leveren? Dan is het belangrijk dat u dit op tijd doet. Wanneer u de UBO-verklaring invult, ziet u de gegevens die bij ons bekend zijn in de verklaring staan. We vragen u om deze gegevens te controleren, en te wijzigen en/of aan te vullen als dat nodig is. Daarna levert u uw UBO-verklaring aan

Geen verzoek ontvangen? Dan kunt u uw UBO-verklaring (nog) niet aanleveren. 

Zo levert u de UBO-verklaring aan

Stap 1: Lees onze brief

U heeft een brief van ons ontvangen over het aanleveren van de UBO-verklaring. Lees deze goed door, voordat u de verklaring invult. Er staat bijvoorbeeld in welke informatie u nodig hebt en waar u die kunt vinden.

Geen brief of bericht van ons ontvangen? Dan kunt u de UBO-verklaring (nog) niet aanleveren.

Stap 2: Log in bij Internet Bankieren Zakelijk

  • Log met uw zakelijke pas in bij Internet Bankieren Zakelijk. 
  • Ga naar berichten (bij het belletje boven in uw scherm).
  • Ga naar het bericht 'Lever uw UBO-verklaring aan'.
  • Klik op de link in het bericht. U komt dan vanzelf bij de UBO-verklaring. 
Stap 3: Controleer de UBO-gegevens

  • Controleer of de UBO-gegevens juist zijn.
  • Vul deze aan of wijzig zo nodig. 
  • Voeg een nieuwe UBO toe, als dat nodig is.
  • Beantwoord vragen over tussenliggende organisaties, als daar sprake van is. 
Stap 4: Onderteken de UBO-verklaring

Heeft u het hele formulier doorlopen en de verklaring bevestigd? Dan hoeft u deze alleen nog te ondertekenen. Zonder ondertekening komt de UBO-verklaring niet in uw dossier en heeft u het aanleveren van de verklaring niet afgemaakt. 

Let op: het is belangrijk dat u uw UBO-verklaring bevestigt en ondertekent. Ook als uw UBO-gegevens niet gewijzigd zijn. Zo weten we zeker dat we uw juiste UBO-gegevens hebben. 

Stap 5: Klaar!

Uw UBO-verklaring is vastgelegd in uw dossier. U ontvangt daarvan een bevestiging.  

Geef toekomstige UBO-wijzigingen direct aan ons door. Dan hebben we altijd de juiste gegevens van uw organisatie.  

Zo levert u de UBO-verklaring aan

Stap 1: Lees onze brief

U heeft een brief van ons ontvangen over het aanleveren van de UBO-verklaring. Lees deze goed door, voordat u de verklaring invult. Er staat bijvoorbeeld in welke informatie u nodig hebt en waar u die kunt vinden.

Geen brief of bericht van ons ontvangen? Dan kunt u de UBO-verklaring (nog) niet aanleveren.

Stap 2: Log in bij Internet Bankieren Zakelijk

  • Log met uw zakelijke pas in bij Internet Bankieren Zakelijk. 
  • Ga naar berichten (bij het belletje boven in uw scherm).
  • Ga naar het bericht 'Lever uw UBO-verklaring aan'.
  • Klik op de link in het bericht. U komt dan vanzelf bij de UBO-verklaring. 

Stap 3: Controleer de UBO-gegevens

  • Controleer of de UBO-gegevens juist zijn.
  • Vul deze aan of wijzig zo nodig. 
  • Voeg een nieuwe UBO toe, als dat nodig is.
  • Beantwoord vragen over tussenliggende organisaties, als daar sprake van is. 

Stap 4: Onderteken de UBO-verklaring

Heeft u het hele formulier doorlopen en de verklaring bevestigd? Dan hoeft u deze alleen nog te ondertekenen. Zonder ondertekening komt de UBO-verklaring niet in uw dossier en heeft u het aanleveren van de verklaring niet afgemaakt. 

Let op: het is belangrijk dat u uw UBO-verklaring bevestigt en ondertekent. Ook als uw UBO-gegevens niet gewijzigd zijn. Zo weten we zeker dat we uw juiste UBO-gegevens hebben. 

Stap 5: Klaar!

Uw UBO-verklaring is vastgelegd in uw dossier. U ontvangt daarvan een bevestiging.  

Geef toekomstige UBO-wijzigingen direct aan ons door. Dan hebben we altijd de juiste gegevens van uw organisatie.  

Wie is een UBO?

UBO staat voor 'Ultimate Beneficial Owner', oftewel 'Uiteindelijk Belanghebbende'. Dit is een persoon die een (in)direct belang heeft in een organisatie. Dat is het geval als deze persoon: 

  • voor meer dan 25% eigenaar is van de organisatie
  • meer dan 25% stemrecht heeft in de organisatie
  • feitelijke zeggenschap heeft in de organisatie (bijvoorbeeld een voormalig eigenaar die nog bij de dagelijkse gang van zaken betrokken is, of een bestuurder van een vereniging of stichting)
Voldoet niemand in uw organisatie aan een van de bovengenoemde omschrijvingen? Dan zijn alle leden van het bestuur van uw organisatie een UBO. Dit zijn de bestuurders die in de statuten staan vermeld of staan ingeschreven in de KVK. 

Lees hier meer informatie over wie in uw organisatie een UBO zou kunnen zijn.
ABN AMRO

Waarom vragen we u om een UBO-verklaring?

Alleen als we de juiste gegevens van u hebben vastgelegd, mogen we zaken met u doen. Dat staat zo in de wet. Gegevens over UBO's horen daar ook bij. Daarom vragen we u de UBO-gegevens die we van u hebben te controleren en zo nodig aan te vullen en/of te wijzigen. 

Veelgestelde vragen over de UBO-verklaring

UBO staat voor Ultimate Beneficial Owner. Een UBO is een natuurlijk persoon, die een direct of indirect belang heeft in de organisatie. Dat is het geval als deze persoon:

  • voor meer dan 25% eigenaar is van de organisatie
    Deze persoon heeft meer dan 25% van de aandelen of certificaten in bezit. Of hij of zij heeft voor meer dan 25% recht op de opbrengst of het vermogen van de organisatie.
  • meer dan 25% stemrecht heeft in de organisatie
    Behalve over stemrecht kan het hier ook gaan om de bevoegdheid om het bestuur te benoemen of te ontslaan. Maar ook om de bevoegdheid om het wijzigen van een samenwerkingsverband van een vennootschap. Deze persoon kan ook de organisatie (mede)financieren. 
  • feitelijke zeggenschap heeft in de organisatie
    Deze persoon valt niet in de hierboven genoemde groepen, maar bepaalt wel (mede) het beleid van de organisatie. Dat kan bijvoorbeeld de voormalige eigenaar zijn in een familiebedrijf. Of een bestuurder van een vereniging of stichting.
Vindt u het lastig om te bepalen wie de UBO's zijn in uw organisatie? Bekijk dan de verschillende UBO voorbeelden per rechtsvorm. Of vraag uw boekhouder of accountant om advies.

Alleen als we de juiste gegevens van u hebben vastgelegd, mogen we zaken met u doen. Dat staat zo in de wet. Gegevens over UBO's horen daar ook bij. Een deel van deze gegevens mogen we overnemen van de KVK, maar dat geldt niet voor alle gegevens. Daarom vragen we u eens in de zoveel tijd om de gegevens die we van u hebben te controleren, en zo nodig aan te vullen of te wijzigen. Dit doet u door een UBO-verklaring aan te leveren. 

Het opvragen van een UBO-verklaring is een onderdeel van het Know Your Client onderzoek. Dit is een doorlopend klantonderzoek wat wordt uitgevoerd door alle banken en andere financiële intstellingen in Nederland. Meer informatie hierover vindt u op deze pagina

Ja. Als u van ons een verzoek ontvangt om uw UBO-verklaring aan te leveren, is het belangrijk dat u dit doet. Ook als uw gegevens niet gewijzigd zijn. Zo weten we zeker dat we uw juiste UBO-gegevens hebben.

Bij het aanleveren van de UBO-verklaring vragen we u naar (persoons)gegevens van de UBO's. Zit uw organisatie in een holding met andere organisaties? Dan krijgt u daar ook vragen over. Informatie die bij ons bekend is, hebben we al voor u ingevuld. U hoeft deze alleen nog maar te controleren, te wijzigen en/of aan te vullen. 

Over de UBO's willen we onder andere het volgende weten:

  • geboortedatum
  • naam zoals die in het paspoort of rijbewijs staat
  • woonland

Informatie over uw UBO's vindt u in bijvoorbeeld:

  • het uittreksel uit het Handelsregister of UBO-register van KVK
  • de akte van oprichting
  • de statuten
  • het bestuursverslag

Over tussenliggende organisaties willen we het volgende weten:

  • KVK-nummer of buitenlands registratienummer
  • naam van de organisatie
  • rechtsvorm
Vindt u het lastig om te bepalen wie de UBO's zijn in uw organisatie? Bekijk dan de verschillende UBO voorbeelden per rechtsvorm. Of vraag uw boekhouder of accountant om advies.

Tussenliggende organisaties komen bijvoorbeeld voor als er een holding is. We moeten inzicht krijgen in de organisatiestructuur. Daarom willen we weten hoe de lijn loopt van u naar de UBO.

Daar kunnen twee redenen voor zijn:

  1. U bent ingelogd bij uw privéaccount. U ziet het bericht over het aanleveren van de UBO-verklaring alleen als u bent ingelogd bij uw zakelijke account. Dat doet u door in te loggen met uw zakelijke pas
  2. U heeft niet de rechten om de UBO-verklaring in te vullen. Weet u wie deze rechten (mogelijk) wel heeft? Dan vragen we u om deze persoon te wijzen op het aanleveren van de UBO-verklaring.
Als u de UBO-verklaring niet aanlevert, kunt u mogelijk over een tijdje geen gebruik meer maken van onze producten en diensten. Dat willen we graag samen met u voorkomen. Zorg dus dat u uw UBO-verklaring op tijd aanlevert.
Vindt u hier niet het antwoord op uw vraag? Dan kunt u ons bellen op 020 - 517 6262 (werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur). Dit nummer is alleen bedoeld voor vragen over het aanleveren van uw UBO-verklaring.