Oplichters zijn meesters in het misleiden van hun slachtoffers. Van oplichting via de telefoon, e-mail en sms tot babbeltrucs aan de deur. Er bestaat een manier om veel oplichtingstrucs snel te herkennen: weet wat wij je never ever nimmer nooit vragen. Twijfel je? Reageer dan niet én meld de poging tot oplichting bij ons!
Je ontvangt een sms: “Beste klant, Er is iets mis met je rekening en we hebben uit voorzorg je betaalpas geblokkeerd. Met vriendelijke groet, ABN AMRO”
Even later ontvang je een tweede sms: “Beste klant, Er komt vanmiddag iemand bij je langs met een nieuwe betaalpas. Geef je je oude pas aan mijn collega mee? Dan kunnen we die recyclen. Met vriendelijke groet, ABN AMRO”
Wij vragen je never ever nimmer nooit om je betaalpas op te sturen of mee te geven als we langskomen. Als je dit verzoek krijgt, weet je dat je met oplichters te maken hebt. Een nieuwe betaalpas ontvang je standaard per post van ons. Knip altijd de betaalchip (het goudkleurige vierkantje) op je oude betaalpas door. Daarna kun je je oude pas ‘gewoon’ weggooien.
Wat je wél kunt doen? Meld het bij ons en stuur de valse sms naar: 097- 008101095.
(Let op: dit nummer kun je alleen gebruiken voor het doorsturen van een valse sms).
Je krijgt onverwachts een telefoontje van iemand die zich voorstelt als medewerker van ABN AMRO. De vriendelijke stem aan de telefoon zegt dat er iets mis is met je rekening. Iemand probeert er geld af te halen en je moet nu actie ondernemen. De medewerker dringt erop aan dat je je geld direct naar een ‘veilige rekening’ overboekt.
Wij vragen je never ever nimmer nooit om geld over te boeken. Als je dit verzoek krijgt, weet je dat je met oplichters te maken hebt. Wij hebben namelijk de mogelijkheid om je rekening(en) te blokkeren als we fraude vermoeden. Je hoeft dus nooit je geld over te boeken voor bescherming tegen oplichters. Je geld is veilig bij ons.
Wat je wél kunt doen? Hang op en meld de poging tot oplichting bij ons! Ook als je twijfelt.
Je ontvangt een e-mail met afzender ABN AMRO. De bank geeft aan dat je de nieuwe, veiligere betaalpas nog niet hebt. Je oude pas vervalt binnenkort, dus je moet zo snel mogelijk een nieuwe aanvragen. Dat regel je eenvoudig via de ABN AMRO app of via Internet Bankieren. Voor jouw gemak staat er een link in de e-mail. Hiermee kun je direct 'inloggen'.
Wij vragen je never ever nimmer nooit om via een link in een e-mail of sms direct in te loggen. Als je dit verzoek krijgt, weet je dat je met oplichters te maken hebt. Iets regelen in je beveiligde bankomgeving? Ga altijd zelf naar de ABN AMRO app of abnamro.nl om in te loggen.
Wat je wél kunt doen? Meld het bij ons en stuur de valse e-mail naar valse-email@nl.abnamro.com.
Dit zijn slechts een paar voorbeelden van wat wij je never ever nimmer nooit vragen. Leer fraude herkennen en lees wat wij je bijvoorbeeld nog meer nooit vragen. Vermoed je fraude of ben je opgelicht? Meld het ons. Ook als je twijfelt.
Het zal je maar gebeuren: slachtoffer worden van fraude en je geld kwijt zijn. Je kunt zelf iets extra’s doen om je geld nóg beter te beschermen en het oplichters moeilijker te maken. Maak kennis met de 5 veiligheidstools en reken af met fraude.