Wil je geld lenen? Dan kijken we vooraf altijd of je bij Bureau Krediet Registratie (BKR) geregistreerd staat. Zo willen we voorkomen dat je te veel leent of een betalingsachterstand krijgt.
Nederlanders worden beter beschermd tegen te veel lenen door centrale registratie van leningen en betalingsachterstanden. Alles wat je leent, moet je ook weer kunnen terugbetalen. Vraag je een lening aan? Dan toetsen we altijd of je bij BKR geregistreerd staat.
Iedereen die een lening afsluit, krijgt een positieve BKR-registratie. Betaal je op tijd terug? Dan is er niks aan de hand. Vraag je een nieuwe lening aan, dan zien we direct dat je verantwoord geld kunt lenen.
Betaal je je lening niet volgens afspraak terug en heb je een betalingsachterstand? Dan krijg je een negatieve registratie. Dat kan een probleem zijn als je een huis wilt kopen of een lening wilt afsluiten.
Als blijkt dat je een negatieve BKR-registratie gaat krijgen, ontvang je 14 dagen van tevoren een brief van ons. In deze brief lees je wat je kunt doen om te zorgen dat je geen negatieve registratie krijgt.
Onder andere leningen van meer dan € 250 en met een looptijd van langer dan 1 maand, bijvoorbeeld:
Sluit je bij ons een lening af, dan moeten we de volgende gegevens bij BKR melden:
Beëindig je je lening, dan bewaart BKR je gegevens nog 5 jaar.
Pas na 60 of 90 dagen melden we een betalingsachterstand (afhankelijk van de soort lening) bij BKR. Je positieve registratie verandert dan in een negatieve registratie totdat je weer bij bent met betalen.
Je kunt je gegevens zelf bij BKR opvragen. Dat is gratis. Kijk op de website van BKR hoe dit werkt.
Klopt er iets niet? Dan zoeken we dit graag voor je uit.
Als je leent, houden we rekening met je persoonlijke én financiële situatie. Nu en in de toekomst.
92% van onze leenklanten beveelt ons aan op Klantenvertellen.nl. Lees onze beoordelingen .
Vragen over lenen? De medewerkers van onze Leendesk helpen je graag. Via chat, telefoon of beeldbankieren.