Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

'Sinds ik online bankier sta ik financieel weer op eigen benen’

Het aantal senioren dat online bankiert is sterk gestegen. Meer dan de helft van de senioren in Nederland regelt de dagelijkse bankzaken nu digitaal. Ook het aantal senioren bij ABN AMRO dat kiest voor online bankieren is sterk gegroeid.

 

Online bankieren is niet voor iedereen even eenvoudig, en zeker niet voor ouderen. Zij zijn meestal minder digitaal vaardig. Hoe zorgen we ervoor dat juist ouderen de stap naar online bankieren goed en veilig maken? Zodat ze online financieel zelfstandig ‘hun boontjes kunnen doppen’? 

Lees het verhaal van mevrouw Haers van der Schaft (78). Ze schakelde hulp in en regelt nu zelfstandig haar bankzaken online. Ze zet zo'n 2 jaar na het overlijden van haar echtgenoot een nieuwe stap in haar leven. 

De draai naar digitaal

Een paar maanden geleden had mevrouw Haers van der Schaft een probleem met een automatische incasso. 'Ik heb mijn bankzaken altijd op de "ouderwetse manier" geregeld. Persoonlijk contact vind ik fijn, vooral bij geldzaken. Ik vond het dus best een flinke stap om dit online te gaan doen. Ik kende het niet goed en durfde het niet aan. Ik was bang dat er iets misging.'

Hulp bij Bankzaken Adviseur

'Vroeger ging ik naar de bank. Nu regel ik al mijn bankzaken thuis wanneer het mij uitkomt. Als ik eerder wist van de Hulp bij Bankzaken Adviseur had ik eerder contact gezocht', zegt ze.

Zo voelde ze zich vlak na het overlijden van haar man - nu zo’n 2 jaar geleden - kwetsbaar. Ze moest van alles regelen rond het testament en de hypotheek. 'Dat was helaas nog niet zo eenvoudig. Nu kan ik terugvallen op een vast contactpersoon, wat heel prettig is. Ik heb iemand die betrouwbaar is en die helpt als ik vragen heb. Ik bespaar veel tijd nu ik niet meer elke keer naar het bankkantoor hoef. Bovendien heb ik de touwtjes zélf in handen en dat is erg belangrijk voor mij'.

Verhuizing naar Goes

Voor senioren zoals mevrouw Haers van der Schaft zijn er inmiddels goede alternatieven. 'Ik regel nu eenvoudig mijn dagelijkse bankzaken online met mijn tablet. Ook heb ik geleerd waarop je moet letten om financieel misbruik te voorkomen. Ik vind nu goed mijn weg online en ontdek de mogelijkheden.'

Dit is extra belangrijk omdat mevrouw haar leven binnenkort een nieuwe wending geeft. 'Ik heb besloten voor mijn geluk te gaan en terug te keren naar Goes. De plaats waar ik mijn man ooit leerde kennen, waar we verliefd werden en getrouwd zijn. Zo’n verhuizing heeft natuurlijk ook financiële kanten. Zo moest ik mijn huis verkopen en daarom had ik advies nodig over mijn geldzaken.'

Een Hulp bij Bankzaken Adviseur wees haar de weg via Beeldbankieren naar de juiste specialisten. Daarna sprak mevrouw met een notaris om de notariële volmacht aan te passen. Met deze volmacht neemt mevrouw de regie over haar financiën. Ze is klaar voor een nieuwe fase in haar leven. 

'Het is belangrijk voor mij dat ik financieel op eigen benen sta. Ik wil van niemand afhankelijk zijn. Ik heb nu goed nagedacht over mijn toekomst en dat geeft me erg veel rust.'