Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

'Ik denk altijd mee in oplossingen'

Waar de Hulp bij Bankzaken Adviseur ouderen bij helpt

Hulp bij Bankzaken Adviseur Sylvia Speeks van Doorn helpt klanten die extra hulp nodig hebben met hun bankzaken. Lees waar zij in haar werk allemaal mee te maken krijgt.

 

'Ik vind mijn werk als Hulp bij Bankzaken Adviseur mooi en dankbaar werk. Vooral omdat ik altijd op zoek ga naar een passende oplossing. Ik verwijs klanten bijvoorbeeld vaak naar een notaris voor een testament, of notariële volmacht. Ik vertel hen ook over de verschillen. In een levenstestament leg je vast wie namens jou mag beslissen als je dat zelf niet meer kan. Terwijl een testament geldt ná een overlijden. 

Als er niets is geregeld, moet je via de rechter bewindvoering (beheer van geldzaken) aanvragen. Dat is vaak een ingrijpend besluit.'

Machtiging

'Vaak overleg ik met de klant of we iemand in de omgeving kunnen machtigen voor de bankzaken. Bijvoorbeeld een zoon of dochter. Ik vertel er wel bij dat een gemachtigde niet dezelfde rechten heeft als de rekeninghouder. De gemachtigde kan geld overboeken of geld opnemen namens de rekeninghouder (als er een extra pas is). Maar de gemachtigde kan bijvoorbeeld geen adreswijziging doorgeven. Dit kan wel als de rekeninghouder hem of haar als gevolmachtigde vastlegt in het levenstestament.'

 

Controle houden over eigen geld

'Als ik het gevoel heb dat er iets niet klopt, ga ik altijd eerst in gesprek met de rekeninghouder. Een keer sprak ik een alleenwonende mevrouw die geld aan haar nichtje schonk. Ze vertelde mij dat haar nichtje na deze schenking steeds vaker om geld vroeg. Ik zei meteen dat ik hier een vervelend gevoel bij kreeg. Ik vroeg haar wat ze er zelf van vond. De mevrouw gaf toe dat ze moeite had met de situatie. Ze vond dat haar nichtje financieel zelfstandig moest worden. Ze ging dit met haar nichtje overleggen.'

'Ik maak wel eens mee dat een oudere de betaalpas uitleent aan een buurman of een huishoudelijke hulp. Dan willen ze een extra pas. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, en dat doe ik dus ook niet. Ik leg dan uit dat je nooit je pas moet uitlenen aan iemand anders. Als je iemand die je vertrouwt toegang wilt geven tot je bankzaken, machtig ik die persoon.'

'Als ik vermoed dat er sprake is van financieel misbruik, kan ik ook zelf ingrijpen. Bijvoorbeeld door een pas te blokkeren of een machtiging stop te zetten. Dit doe ik wel eens. Als ik bijvoorbeeld zie dat alle betalingen plotseling naar de kinderen van een demente klant gaan. Gelukkig gebeurt dit niet vaak, maar het komt helaas wel voor. Mijn collega’s en ik bespreken vaak met  Veilig Thuis  hoe we financieel misbruik kunnen voorkomen en aanpakken.'

 

Digitale zelfredzaamheid

Onze klanten zijn zich steeds meer bewust van hun digitale omgeving. Zij zijn op zoek naar antwoorden op vragen over online bankieren. We vinden het als bank heel belangrijk hierbij te helpen.

We bieden cursussen aan over online bankieren. Ik ben bij een aantal cursussen geweest. Het is leuk om te zien dat de deelnemers meer willen weten over wat er online kan. Sinds het coronavirus geven we deze cursussen online via de computer. Gelukkig werkt dat ook heel goed. Ik beantwoord dan allerlei vragen, bijvoorbeeld over het adresboek of over het installeren van de app.  

Ook bel ik klanten die toegang hebben tot Internet Bankieren of de app, maar er niets mee doen. Ik probeer er dan achter te komen waarom dat zo is. Samen met de klant zoek ik dan naar een oplossing. Bijvoorbeeld door de klant in te schrijven voor een cursus online bankieren. Of door een één-op-één-afspraak te maken. Wil de klant niet online bankieren? Dan respecteer ik dat uiteraard.