Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Hoe minder stappen, hoe beter

De weg vinden in de ABN AMRO app

De letters op de website of in de app zijn te klein. De woorden te moeilijk en de zinnen te lang. Als raak je daardoor snel de weg kwijt. Wibo (66) is één van de 2,5 miljoen Nederlanders die moeilijk kan lezen en schrijven. Toch weet hij inmiddels goed zijn weg te vinden in de ABN AMRO app.

 

Het digitaal regelen van bankzaken wordt steeds normaler. Maar voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven vormt het vaak een uitdaging. Dat blijkt uit het verhaal van Wibo. Al als jong kind kwam hij moeilijk mee op school. Pas later in zijn leven heeft hij beter leren lezen en schrijven. Na een gesprek met een Hulp bij Bankzaken Adviseur regelt hij nu eenvoudiger zijn bankzaken via de ABN AMRO app. Lees zijn verhaal.

Liever bij de zee dan op school

“Ik ben op Curaçao geboren en ons huis lag vlak bij de kust. Als kleine jongen vond ik het heerlijk om te zwemmen; ik was veel liever bij de zee dan op school,” lacht hij. “Als ik met lezen de beurt kreeg, wist ik nooit waar we waren. Dat maakte me onzeker. Ik bedacht daarom allerlei uitvluchten. Zo gooide ik mijn schoenen op het dak van ons huis als het tijd was naar school te gaan. Ik hoopte dan dat ik niet hoefde,” vertelt Wibo.

De leerkrachten lieten het gebeuren en gaven Wibo weinig aandacht. Zijn vader, een visser, besloot na zijn tweede keer blijven zitten dat hij voortaan met hem de zee opging. Hij vond dat toen schitterend. Maar toen hij eenmaal 18 was kreeg hij spijt dat hij nooit iets had geleerd. 

Nooit te oud om te leren

4 jaar later emigreerde Wibo naar Nederland. “Ik was 22 jaar en ging in Den Haag wonen. Hierna verhuisde ik naar Den Helder en ging ik bij de marine werken. Ik heb hier 20 jaar keihard gewerkt. Als je niet kunt lezen en schrijven, doe je extra je best om aan het werk te blijven.”

In 2011 werd Wibo na een hernia-operatie afgekeurd. “Ik kwam in een re-integratietraject van het UWV en kreeg een computercursus aangeboden. Ze zagen dat ik vastliep omdat ik niet kon lezen. Toen stelden ze voor om weer naar school te gaan. En zo besloot ik op mijn 57ste helemaal opnieuw te beginnen en ging ik naar een school voor laaggeletterden.”

Dat was een grote ommekeer in Wibo’s leven. “Ik merkte dat ik niet alleen was. Er was een klasgenoot die, net als ik, al jong werkte en nooit naar school ging. Vroeger voelde ik me vaak eenzaam; het was alsof ik een donkere tunnel zat. Toen ik leerde lezen en schrijven, zag ik licht aan het einde van de tunnel. Ik geloofde weer in mezelf.”

Nu zet Wibo zijn ervaringen in om anderen te helpen. Bijvoorbeeld door voorlichting te geven aan lotgenoten. “Ik wil mensen vooral aanmoedigen weer naar school te gaan. Dan zeg ik: ‘Doe de gordijnen open en kijk naar buiten. De wereld is zo veel groter.’ Ik ben het levende bewijs dat je nooit te oud bent om te leren.”

Een cursus op maat van een Hulp bij Bankzaken Adviseur

Wibo kreeg een cursus op maat van een Hulp bij Bankzaken Adviseur. Hij leerde meer over de ABN AMRO app. Ook gaf hij advies om de app te verbeteren voor andere klanten met lees- en schrijfproblemen. Met de ABN AMRO app kan hij nu dan ook prima overweg. “Hoe minder stappen je nodig hebt, hoe beter het is. De teksten in de app zijn kort en goed leesbaar. Belangrijke informatie vind je makkelijk. Ik ontdekte ook handige functies. Hierdoor regel ik mijn bankzaken snel en eenvoudig.”

Als je ook even niet uit je bankzaken komt

Kom je soms even niet uit je bankzaken? Je kunt handleidingen gebruiken, uitlegvideo's bekijken en maandelijkse cursussen volgen. Of, net als Wibo, in gesprek gaan met een van onze Hulp bij Bankzaken Adviseurs. Via beeldbankieren, telefonisch of bij je thuis. Allemaal gratis en vrijblijvend. 

Wibo vindt deze functies in de ABN AMRO app handig voor klanten die moeite hebben met lezen en schrijven:

Zo regel je jouw bankzaken makkelijker

In gesprek met een Hulp bij Bankzaken Adviseur

We vinden het belangrijk dat je zelf je bankzaken kunt regelen. Dat betekent dat we proberen om bankieren voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken. Een Hulp bij Bankzaken Adviseur helpt je vooruit als je er even niet uitkomt. Telefonisch, via beeldbankieren of bij je thuis.

Volg een cursus over online bankieren

Elke maand kun je een van onze cursussen volgen. Zoals een cursus over de ABN AMRO app en Internet Bankieren. Of een cursus speciaal voor jou op maat.

Gebruik onze handleidingen

Wil je meer informatie over hoe de ABN AMRO app en Internet Bankieren werken? Van het downloaden van de app tot het doen van een overboeking? Onze handleidingen leggen uit waar je alles vindt en hoe je je bankzaken regelt.