Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Johnny vertelt hoe hij fraudeslachtoffer werd van phishing.

In één keer was mijn rekening leeg

#Fraudeverhalen

Johnny is 32 jaar en woont samen met kat Billy in een gezellige woning in Den Haag. Hij is single en wil graag nieuwe mensen leren kennen. Daarom besluit hij een profiel aan te maken in een datingapp. Misschien ontmoet hij zelfs wel een nieuwe liefde!

 

"Hij stuurde me een betaalverzoekje voor € 2,10"

Als Johnny een profiel heeft aangemaakt, leert hij al snel een leuke jongen kennen. Ze raken in gesprek en wisselen telefoonnummers uit om verder te praten via WhatsApp. Johnny zegt: "Het kwam allemaal heel vertrouwd over. Leuke jongen, niet eens 'te mooi om waar te zijn', geen topmodel of zo. Ik voelde echt een klik en het was allemaal heel vertrouwd."

Na een tijdje stelt de jongen voor om met elkaar af te spreken en Johnny stemt toe. Vervolgens vraagt de jongen: "Wil jij m’n tramkaartje betalen? Je hoort tegenwoordig vaak dat er op internet gekke dingen gebeuren. En ik wil gewoon zeker weten dat jij bent wie je zegt dat je bent."

Johnny vindt het eigenlijk wel grappig en denkt: laten we het gewoon doen, als hij zich daar goed bij voelt. Hij ontvangt een betaalverzoekje, gaat naar die site en betaalt een bedrag van € 2,10. Helaas gaat de date uiteindelijk toch niet door.

"Wat is hier gebeurd?!"

Ruim een maand later verwacht Johnny vakantiegeld bij z'n salaris. Hij loopt 's middags in het park te genieten van het mooie weer en checkt even of het geld al is gestort. Het is gestort, maar ook gelijk weer afgeschreven. Johnny denkt: wat is hier gebeurd?! Waar is m’n geld? Hij raakt in paniek en vraagt zich af ‘hoe ga ik nou de huur betalen?’.

Eerst belt hij de politie en vervolgens de bank. Inmiddels is het kwartje wel gevallen dat zijn zogenaamde date een oplichter is. Hij komt erachter dat die jongen op een heel slinkse manier toegang heeft gekregen tot zijn rekening. Want toen Johnny terug ging naar het moment waarop hij het betaalverzoek kreeg, bedacht hij zich: hé, ik heb toen allerlei codes ingevoerd. En dat hoeft helemaal niet bij een betaalverzoek. Zo heeft die gast het dus gedaan!

Gelukkig heeft Johnny bewijs. Hij had namelijk een aantal screenshots naar z’n zus gestuurd omdat hij het zo bizar vond dat iemand om € 2,10 vraagt voor een tramkaartje. 'Ik zei nog: ‘Wat een gierige boy.'"

"Je kunt niet meer helder nadenken"

Johnny heeft er achteraf nog vaak over nagedacht omdat hij niet had verwacht dat hem dit zou overkomen. Hij zegt zelf: "Ik ben zelfs opgegroeid met internet en MSN." Maar hij weet ook dat je op zo'n moment niet meer goed kunt nadenken. "Het schijnt zo te zijn dat je niet meer helder kan denken als je door spannende berichten in een andere stemming wordt gebracht," verklaart Johnny zijn eigen gedrag. En van dat moment van zwakte maken oplichters natuurlijk dankbaar gebruik.

"Ik voelde paniek, schaamte, angst en boosheid. Ik dacht: hoe moet ik nou de huur betalen. Want je hebt toch elke maand je vaste lasten. 't Was echt wel een paniekaanval. En het is ook een heel onveilig gevoel. Want die gast heeft gewoon een maand of twee op mijn rekening zitten kijken. Alles wat ik heb overgemaakt, waar ik ben geweest, hij kon alles zien."

"Ik had niet verwacht dat mij dit zou overkomen"

Johnny heeft een boodschap voor iedereen die denkt: dat overkomt mij niet. "Hoe harder je roept dit gaat mij niet overkomen, hoe waakzamer je moet zijn. Juist als je denkt dat het jou niet overkomt, ben je denk ik extra zwak. Deze gasten gaan zo slim te werk. En ze maken misbruik van je gevoelens en je kwetsbaarheid. Ik heb in elk geval geleerd om extra voorzichtig te zijn."

Bekijk een deel van het interview met Johnny

In de video legt Johnny uit hoe slim de oplichter hem met phishing misleidde.

Lees ook deze fraudeverhalen

"Ik dacht echt dat het mijn zoon was"

Gina is 56 jaar werkt in de zorg en woont in Rotterdam. Tijdens een drukke dag op haar werk krijgt ze een appje van haar zoon: "Mam, ik heb je hulp nodig". Gina is opgelicht via WhatsApp. Ze deelt haar verhaal om mensen te waarschuwen dat ze echt alert moeten zijn.

"Ik dacht: hoe stom kun je zijn"

Dit is Oman, 43 jaar. Hij zit midden in een verbouwing als hij een valse sms ontvangt en slachtoffer wordt van smishing. Oman vertelt: "Ik heb echt weleens gedacht: hoe stom kun je zijn, als je verhalen van anderen hoort dat ze zijn opgelicht. En dan overkomt het jezelf. Ik dacht écht dat het een sms van de bank was."

"Ik ben erin getrapt"

Dit is Heidi, 41 jaar. Ze kocht concertkaarten op Marktplaats en werd slachtoffer van internetfraude. Heidi vertelt: "Het was bijna te mooi om waar te zijn. Het concert was helemaal uitverkocht, dus ik heb meteen een berichtje gestuurd. Ik vertrouwde het op het moment dat zij haar telefoonnummer gaf en ik haar kon bellen. Zo ben ik in de val gelokt."

"Ik ben opgelicht"

Dit is Larissa, 28 jaar. Ze kocht dure laarzen in een nepwebshop en werd slachtoffer van internetfraude. Larissa vertelt: "Ik zei altijd, dat gebeurt mij toch niet. Maar ze kunnen alles zo goed namaken dat het echt lijkt. De reviews waren vol lof over de goede service. Ik dacht echt, dat zit wel goed."