Inloggen in Internet Bankieren of bellen met onze klantenservice? U doet het makkelijk en snel via onze QR-code. Hoewel hij steeds meer gebruikt wordt, is lang niet voor iedereen duidelijk hoe veilig onze QR-code is. Daarom leggen we u graag een aantal fabels voor. Mét de feiten er meteen bij.
Dit is niet waar. Een logo oogt en voelt misschien vertrouwd, maar kan ook nagemaakt zijn. Ga er dus niet zomaar vanuit dat een QR-code veilig is, omdat ons logo erin staat. Gaat u uw bankzaken doen? Check in de URL van de pagina of deze begint met https://www.abnamro.nl/ en scan onze QR-codes alleen met de scanner in de ABN AMRO app.
Nee, dit klopt niet. Onze app accepteert namelijk alléén QR-codes die door ABN AMRO zijn gemaakt. Dus als u de scanner in onze app gebruikt, voorkomt u juist dat u een neppe QR-code scant. Gebruik niet uw gewone camera-app, ook al lijkt dat makkelijker en sneller. Zo kunnen we samen fraude voorkomen.
Nee, niet waar. Als u de QR-code op ons inlogscherm scant, bent u niet zomaar ingelogd. Het scannen zelf geeft nog geen toegang: daar is uw persoonlijke identificatiecode, vingerafdruk of gezichtsherkenning voor nodig. Inloggen kan ook alleen met een smartphone of tablet die u eerst geregistreerd heeft. Bovendien is elke QR-code maar kort geldig: dit is belangrijk om fraude tegen te gaan.
Ook dit is niet waar. Maar het is geen rare gedachte: u vraagt zich misschien ook wel af wanneer de QR-codes ‘op’ zijn. In de praktijk is dit onwaarschijnlijk. Er kunnen praktisch oneindig veel combinaties gemaakt worden met getallen, letters en andere tekens. QR-codes worden dus ook echt niet hergebruikt. U krijgt steeds een nieuwe code als u inlogt in Internet Bankieren.